A vetélkedő döntőjén készült rajzok
A vetélkedő döntőjén készült rajzok

Üdvözöllek Benneteket, és mindjárt segítséget is kérek! Amon, az istenek királya, nagy és nehéz feladatot bízott rám: alakítsam át a honlapot a Ti igényetek szerint. Mivel én a bölcsesség istene vagyok, akinek tudása határtalan, ismerem saját határaimat: nem vagyok mai gyerek. Én bizony több ezer évet éltem már le! Ezért szeretném megtudni, milyen egyiptomi honlapot nézegetnétek szívesen Ti, a 21. században. Örömmel tudatom veletek, hogy a véleméyneket begyűjtöttük, és készül az új honlap! Rövidesen megnézhetitek, milyen átalakuláson mentek át a tervek, hogy egy egészen új, dinamikus honlappá váljon! 

Ha szeretnéd képzeletben végigjárni az Egyiptomi Kiállítás teljes területét, és látni minden vitrint, indulj el az első vitrinnél, és a tovább gombra kattintva haladj. Akkor vitrinről vitrinre lépve nézhedet meg őket.

 vitrinek

 
Elefánt
 
Az afrikai elefánt (Loxodonta africana Bl.) a legnagyobb szárazföldi emlős. Ázsiai rokonától a méreten kívül az arányaiban is nagyobb fül, a sima, dudormentes homlok, a kissé homorúan ívelt hát, és két ujjas patája különbözteti leginkább meg.
Az elefánt (abu) az őskor folyamán fokozatosan kipusztult Egyiptom északi részében, majd az Óbirodalom folyamán a Qenától délre eső területeken is. Ennek okai között a Szahara elsivatagosodásán kívül a mezőgazdasági termelés miatt lecsökkent élőterület és az elefántcsont agyar iránt a neolitikum óta folyamatosan növekvő kereslet egyaránt szerepet játszott. Az elefántok sportvadászatáról a 18. dinasztia korában tudunk csak, de az ázsiai Niy területén
Ábrázolása viszonylag gyakori az őskori sziklarajzokon, és csontjait is megtalálták pl. a hierakonpoliszi állattemetőben. Érdekes kompozíció, amikor óriáskígyón tapos, és ormányával annak fejét fogja körbe. Feltételezések szerint a kép tulajdonosa kígyók elleni védelmét szolgálta. A két állat ellenséges viszonyát a görög-római szerzők is feljegyezték. Egy másik kompozíció dombokon ábrázolta őket. Pierre Montet véleménye szerint ez Elephantiné / Abu városának az alapítását ábrázolja – itt volt a fáraó korban az elefántagyar-kereskedelem központja. Egy núbiai (Naga) templomban talált elefántfejes szobrocska alapján feltételezhető, hogy ekkoriban elefántistent is tiszteltek.
A későbbiek során ábrázolása lényegesen ritkább, és a pontatlanság miatt pl. Unisz fáraó piramis-feljárójában, arra lehet következtetni, hogy a mesterek nem élő minta alapján dolgoztak. A 18. dinasztia korában az elefántagyart a núbiai és punti importok között ábrázolták, és halomba rakták.
Híres volt III. Thutmoszisz Niyben folytatott elefántvadászata, melyről a fáraó Napatai sztéléjén, tábornoka, Amenemhab pedig sírjának a falán (TT85) emlékezik meg: „Ismét láttam egy másik kiváló tettet, amit a Két ország ura Niy-ben tett: 120 elefántot ejtett el agyaruk miatt. Én szálltam szembe a legnagyobbal, amely Őfelsége, élet, üdv, egészség, neki! ellen harcolt. Levágtam agyarát, amikor még élt, Őfelsége, élet, üdv, egészség, neki! előtt. A vízben álltam, két szikla között. Őfelsége arannyal jutalmazott meg, és 3 viselet ruhával."
 
© Győry Hedvig
 
 
 
 
Elektroharcsa (malopterusz)
 
Az ókori egyiptomiak még a Malopterus electricust is a rablóharcsákhoz kapcsolták, mely az elektromos áramot fejleszteni képes harcsák családjának (Malapteruridae) két nemzetsége közül az, amelyiknek 3 pár bajsza van, és nincs hátuszonya, a többi uszony pedig lekerekített. Mérete meghaladhatja az egy métert, 50 cm hosszú egyede 350 V áramot tud kisütni, és ez a tulajdonsága reflexszé fejleszthető. Lapos testét fekete pöttyös pikkelymentes bőr borítja. Közvetlen alatta halad áramkeltő izma (elektroplax), mely bármelyik részén képes kisülni (max. 350-450 V). Lassú folyású vizekben, a part mentén szeret tartózkodni. Éjszaka aktív, területét agresszíven védi. Az országegyesítő Narmer nevében őt találjuk: „A nar-harcsa beteg/fájdalmas. (A másik nemzetséget 2002-ben írták először le, csak Kongóból ismert, és max. 17 cm nagyra nő.)
A rabló-és elektroharcsák őskori Egyiptomban betöltött fontos szerepére utal az ásatásokon előkerült sok maradvány.
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

 
 
Elefánthal (mormürosz)
 
A csőrösszájú halfélék (Mormyridae) családjába tartozó Mormyrus nemzetség fajaiból több is rendszeresen megtalálható óegyiptomi alkotásokon, ill. csontjai a leletek között. Afrikában őshonos édesvízi hal, melyet néha elefánthalnak szoktak mondani fejkiképzése miatt. Feltehetően a bioelektromos jelzések vétele miatt, agya szokatlanul nagyméretű. Intelligens halnak tartják. Különleges a belső fülszerkezete. Puhatestűekkel táplálkozik. Egyes fajok szájrésze húsos kitüremkedéssel jellegzetes formát ölt, és valószínűleg szenzorokkal rendelkeznek. A hal testének vékony bőrrétegében elektro-receptorokhoz vezető pórusok vannak. A zavaros, mély vízben elektromos teret hoz létre a tájékozódás megkönnyítése érdekében. (Sok helyen tévesen csukának szokták nevezni. )
Az Egyiptomban élő fajok jellegzetes szájformájuk miatt a görögöktől a „kalapácshal”, oxyrhynhosz nevet kapták. Három fajuk ismert az ókori Egyiptomból: az óbirodalmi masztabák nagy elefánthala a Mormyrus Cachieve Linné (arab kaszif), melyet ma a különösen veszélyeztetett fajok között tartunk számon, és a Mormyrus niloticus meg a Mormyrus kannune Forskal (arab kannumah és mizzah). Az ókori egyiptomiak az wxat, mDd és a XAt szót használták rájuk. Ez utóbbi szó a "holttestet" is jelentette. Az elefánthal fogyasztása az ókori Egyiptomban, legalábbis a szaiszi kortól tilos volt a papoknak, de mivel a halotti áldozatok ábrázolásain korábban sem fordul elő, ez a tilalom a fáraókor egészére igaz lehet. A köznép viszont szívesen fogyasztotta, eltekintve a kultuszhelyek lakóitól.
A elefánthal (Aelianus szerint) a halott Ozirisz sebéből jött létre, Plutarkhosz szerint Ozirisz phalloszát falta fel (De Iside 18). Más mítoszok istennővel hozták kapcsolatba. Kultikus tiszteletben a szaiszi kortól részesült, amikor egy női istenséggel került szoros kapcsolatba – fejére Hathor koronát erősítettek, és szánra helyezve ábrázolták, ami egy elefánthal alakos kultuszszobor előképre utal. Sztrabón említ is egy neki szentelt el-bahnaszai templomot. Tisztelete Közép-Egyiptomban lehetett a legelterjedtebb, ahol a mai el-Bahnasza városát görög néven Oxürhünkhosznak nevezték, sőt az egész 19. felső-egyiptomi nomosz is erről a halról kapta a nevét. Városát úgy tűnik, a szaiszi korban alapították. (Óegyiptomi neve Pemdzse volt.) Vele szemben, a Nílus jobb partján található Künopolisz, a „kutyák városa”. A két város Plutarkhosz szerint harcban állt egymással, mivel ott megették az elefánthalat. Erre az oxürhünkhosziak a kutyát. A rómaiak állították helyre közöttük a békét. Ezen a vidéken került elő a legtöbb bronz elefánthal szobor – fogadalmi ajándékok voltak.
A környéken mumifikált elefánthal temetőt is találtak. Rablóásatásokból olyan kisbronzok is ismertek, melyeken az elefánthal előtt térdelő alakot mintáztak meg. Néhány példányra dedikációt véstek, mely Toeriszhez szólt. A nomosz egyébként nagy mennyiségű papiruszai azonban nem említenek elefánthal formájú istenséget.
Szobra elszórtan máshol is került elő, és a perzsa kori el-Hibiszi templom katalógusából tudjuk, hogy egy núbiai településen (Szen) Hathornak volt elefánthal formájú kultuszszobra. Görög papiruszokból az is kiderült, hogy a Fajúmban is neveztek el róla egy települést, de ennek hollétét egyelőre homály fedi. Mumifikált mormüroszt még Abüdoszban temettek. Plutarkhosz szerint ilyen célra nem volt szabad horoggal elkapni őket.
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

 
 
Év végi járványok
 
Az év utolsó öt napját az ókori Egyiptomban "az év feletti napoknak" hívták, és úgy tartották, hogy Szahmet / Basztet istennő ilyenkor küldi szét a világba halállal fenyegető nyilait hírnökei, kóbor szellemei és késes démonai segítségével. Ez az időszak a Nílus áradásával esett egybe, így minden valószínűség szerint a sok súlyos megbetegedést és annak gyors terjedését az áradással kialakult új helyzet idézhette elő. Az ide sorolt betegségeket néha nevükön is nevezték. Ebből tudjuk, hogy "mindenféle gonosz láz" formájában jelentkeztek, és leginkább a szívet sújtották. A konkrét betegségnevek között rendszerint a hait, dened és deheret neveket sorolták fel. Minthogy a korabeli orvosi szakszavak a maiaktól tartalmukban is eltérnek, még a szimptómák újbirodalmi leírásai alapján sem biztos az azonosításuk. Elsősorban a tífusz, hastífusz, malária, Dengue, vagy sárgaláz jöhet számításba.Orvosi-mágikus receptek ráolvasásai alapján azt is tudjuk, hogy elképzelésük szerint a fertőzés kiterjedhetett az élelmiszerekre, a berendezésre és magára a házra is. Van olyan ráolvasás, mely szerint a légy révén jutott az emberi szervezetbe.
Ezek ellen az "év járványai" (jadet renpet) ellen a papok különféle rítusok végeztek a temlomokban, míg az egyének a védekezést tisztító szertartásokkal, ráolvasással és amulettek viselésével kísérelték meg, amelyeket adott esetben orvossággal együtt alkalmaztak. Egyesek fenyítéssel igyekeztek erőt venni Szehmet istennőn, akár oly módon is, hogy a mágikus szertartások során sarjával, Hórusszal azonosultak, vagy védencévé váltak, mivel még a legelvetemültebb gonosz sem támad saját gyermeke ellen, máskor nyíltan vagy burkoltan úgy állították be az istennő tettét, a betegség okozását, mintha azzal az atyjaként tisztelt Ré napisten ellen lépne fel.
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

 
 
Évszakok és hónapok
 
Egyiptom éghajlati adottságai miatt csak három évszakot különböztettek meg: akhet / „áradás", peret / „sarjadás" és semu / „szárazság", melyek 4-4 hónapig tartottak. Az év kezdetét a Nílus kiáradásától számították. Ezt 5 „év feletti nap" előzte meg, melyen a mítosz szerint Ozirisz, Hórusz, Széth, Izisz és Nephthüsz született meg. A hónapokat az évszakokon belül számozták a keltezéskor, de a hétköznapokban kialakult az a rendszer is, hogy egy-egy fontosabb ünnepről nevezték el őket. Később ez a rendszer lett a kopt hónapnevek alapja.
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

More Articles...

Szépművészeti Múzeum Ozírisz földjén

A budapesti Szépművészeti Múzeum egyiptomi programja