A vetélkedő döntőjén készült rajzok
A vetélkedő döntőjén készült rajzok

Üdvözöllek Benneteket, és mindjárt segítséget is kérek! Amon, az istenek királya, nagy és nehéz feladatot bízott rám: alakítsam át a honlapot a Ti igényetek szerint. Mivel én a bölcsesség istene vagyok, akinek tudása határtalan, ismerem saját határaimat: nem vagyok mai gyerek. Én bizony több ezer évet éltem már le! Ezért szeretném megtudni, milyen egyiptomi honlapot nézegetnétek szívesen Ti, a 21. században. Örömmel tudatom veletek, hogy a véleméyneket begyűjtöttük, és készül az új honlap! Rövidesen megnézhetitek, milyen átalakuláson mentek át a tervek, hogy egy egészen új, dinamikus honlappá váljon! 

Ha szeretnéd képzeletben végigjárni az Egyiptomi Kiállítás teljes területét, és látni minden vitrint, indulj el az első vitrinnél, és a tovább gombra kattintva haladj. Akkor vitrinről vitrinre lépve nézhedet meg őket.

 vitrinek

 
 
Szerelmes versek
 
 
Az egyiptomi emlékek között az Újbirodalom korából származó papiruszok számos addig ismeretlen műfajba tartozó irodalmi alkotást is megőriztek. Az epikai és bölcseleti művek mellett lírai alkotásokban is gazdagok, szerelmes versekből azonban alig 50 alkotás maradt fenn, és valamennyi a Ramesszida korból származik.
 
A Chester Beatty 1. számú tekercsen Hórusz és Széth küzdelmének Ramesszida változatát jegyezték le, és 3 szerelmes versciklust, a Harris500 néven emlegetett papiruszon szintén 3 ciklus található, melyek közé egy ún. "hárfás dal" ékelődött be, és a Torinói 1966. sz. tekercs, egy olyan szerelmes verset tartalmaz, melyben a kerti virágok szólalnak meg. Az osztrakonok között is található egy, mely két versciklust megőrzött (Kairó), a többi szövege azonban csak néhány soros részletre szorítkozik. Ez persze nem jelenti azt, hogy Egyiptomban korábban, vagy ezek után nem születtek szerelmes versek, de lejegyzésüket akkor nem tartották fontosnak, ill. el is veszhettek. Ezt tanusítja egy Harmadik Átmeneti Korban készített sztélé (Louvre C100), melyen Mutirdisz szépségét dícsérik szerelmes versekhez illő kifejezésekkel.
 
A szerelmi lírát akkoriban az „édes mondás" és a „szív nagy örömeinek a mondásai" kifejezésekkel nevezték meg. A szerelmes versciklusok élén legalábbis ezzel vezetik be őket. A sorokat itt is folyamatosan írták, de az egyes verssorokat gyakran a verssor végét jelző, a sor fölé helyezett piros ponttal jelölték. A szerelmes versek általában egyes szám első személyben készültek, férfiak és nők egyaránt megszólalnak bennük. Gyakori a párbeszédes forma. Ennek alapján az is felmerül, hogy egyes közösségi események kapcsán előadhatták. A Ramesszida korban is, feltételezhetően nem pusztán írásos alakban jutottak el a kedveshez.
 
Különösen érvényes ez a nappali vers típusánál, melyet gyaníthatóan a szerenád ősének tekinthetünk. Mivel ezeket a verseket nem egyszerűen „mondták", hanem gyakran „énekelték" is, egyszerre irodalmi, és zenei műfaj, jóllehet dallamvilága ismeretlen maradt számunkra. Feltehetően hangszeres kíséret is kapcsolódott hozzá, mint a görög költészetben, melyben maga a líra név jelentése is a „líra játékához tartozó" (ti. költemény).
 
A versekben érdekes jelenség, hogy a szerelmesek egymást fívérnek és nővérnek szólítják, és gyakran felváltva mondják el érzelmeiket. A találkozások kedvelt színhelye a kert, benne a kis csatorna partja, ahol az északi szél kellemes hűvöset hoz. A legtöbb verset műfordítás formájában magyarul is lehet olvasni Molnár imre tolmácsolásában, ill. a Fáraók földjén c. műsorban meghallgathatók magyarázatokkal együtt ld. Fáraók földjén / Szinuhe irodalmi magazin adásai 2012. februártól decemberig)
 
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

 
 
Szumenu
 
A mai Dahamsa falu melletti óegyiptomi város neve, mely a Nílus Nyugati partján, Gebelein közelében található. III. Amenhotep fáraó Szobek-, „Szumenu ura" számára templomot építtetett itt, melynek építését feltehetően Szobekmesz („Szobek szülötte") nevű főépítésze irányításával készítették el. Kultuszszobrán az isten alakja mellett a fáraó magát is megmintáztatta. Nevét később II. Ramszesz fáraó sajátjára faragtatta át. A kétalakos, monumentális szoborkompozícióra 1967-ben, csatornaásás közben bukkantak.
A város mellett íbisz-temetőt is találtak.
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

 
 
Szigony
 
Szakállas és háromágú szigonyt egyaránt használtak. Az előbbi a bálnavadász szigonyokra hasonlít. Kezdetben csontból készült, később réz, bronz majd vas lett jellemző alapanyaga.
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

 
 
Szandál / lábbeli
 
Valóban zárt lábbelit csak az Újbirodalom korától viseltek Egyiptomban, de a szandál már a legkorábbi időkben feltűnik. Az egyesítés korában még igen nagy különlegességnek számíthatott, ha valaki lábára húzta, hiszen Narmer király egyik előkelő tisztségviselője szandálhordozó volt. Kezdetben nyilván a talp védelmére kezdték készíteni, és egyfajta második talpnak tekintették. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy a szandál szó eredeti jelentése talp. Úgy tűnik a királyi és papi viselet részét alkotta. Hogy mennyire szorosan kapcsolódott az uralkodóhoz jelzi, a "király szandálja alatt" kifejezés, amely az ellenség teljes leverésének a metaforája.

Ténylegesen viselt szandálokat az 1. dinasztia korától találni a sírleletek között, és a Középbirodalom korában modell formában is előfordulnak. Bőrből, fából, papiruszrostból, különböző fűfélékből (pl. halfafű, nád, sás) és más növényi rostokból (pl. datolya és dum pálma) készítették. Az eleinte egyszerű, fehér vagy fekete darabokat az Újbirodalom idején ornamentális vagy figurális díszítéssel látták el. A késői korban a halottaknak gyakran kartonázsból készítettek a teljes lábfejet befedő burkot, amelyre szandált festettek. Ezt szívesen díszítettek a talp részen a legyőzött ellenség megkötözött alakjával.

Az Óbirodalom idején még csak az előkelőknek jutott osztályrészül a lábbeli viselése, de az Első Átmeneti Kor itt is változásokat eredményezett: Ipuver már arról panaszkodik, hogy „akinek még szandálja sem volt, most gazdagság ura". A Középbirodalom korában mindenesetre már a katonáknál és halotti mellékletek között teljes természetességgel szerepel, és az Újbirodalom korában a munkásoknak sem okozott gondot akár több párt is készenlétben tartani. Természetesen a sokféle szandál értéke nagyon különböző lehetett. Nagy értéknek számított például az ezüst szandál, amelyet az uralkodó adott ajándékba a papoknak az Újbirodalom korában. Különleges alkalmakkor, a körmeneteken viselték.

Bármennyire is meglepő, de igen sokféle szandált viseltek az ókori egyiptomiak. Szerkezetileg alapvetően két típust lehet megkülönböztetni. Egyiknél a lábfejet két pánt tartotta meg, melyek a nagylábujj és a szomszédos ujj közül indultak, majd kétoldalt a talp alatt lettek rögzítve. Egyes esetekben hozzájuk kapcsolva hátrafelé is indult pánt, mely a boka felett futott körbe.
A másik típusnál a két említett lábujj közül csak egy pánt indult, mely a lábfej tetején két oldalról indított pánttal vagy szíjakkal lett összedolgozva. Tutanhamon híres foglyokkal díszített szandálja is ebbe a típusba tartozik, és Sesonk trónörököst ábrázoló szobrunk is ilyent visel. Itt is készült sarokpántos változat. A pántok az egyszerű szalag és a festéssel vagy fonattal díszített, vagy akár applikációkkal kiegészített formában egyaránt készültek. Még az is előfordult, hogy gyöngyből szőtték.

A talpforma alapján szintén két típust lehet megkülönböztetni, a lábujjaknál hegyes és a lekerekített fajtát. Zártabb lábbelit, félcipőt, is ismertek, melynek oldalán teljesen körbefutó, a talppal összedolgozott pánt haladt az elől felkunkorodó talpcsúcsig. Itt keresztpánt tartotta meg a lábfejen. Szintén az Újbirodalom korától zárt cipőkről is tudunk, melynek egyik fajtája úgy tűnik, a harcikocsizók felszereléséhez tartozott.

A Ptolemaiosz kortól egyre erősödő hellén majd római hatásra a többi korabeli lábbeli is meghonosodott aztán, így ismerünk caligát (innen Caligula császár neve), és olyan félcipőt is, amilyent az egyiptomi kiállítás Abdallah Nirqiben talált leleteit bemutató tárlóban lehet látni.
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

 
 
Szobek
 
Szobek, görögül Szukhosz istent az egyiptomiak Neit istennő fiaként tisztelték. Apjaként egy Szenui „Két fivér" nevű istent neveztek meg. Ennek a kapcsolatnak köszönhető Neit azon ábrázolása, melyen két, mellén lógó krokodillal jelenítették meg az istennőt. Szobeket jellemzően krokodilfejjel és emberi testtel ábrázolták. Szent állata a krokodil volt, amit kultusz-központjaiban a Késői Korban különleges bánásmódban részesitették.Talán legszélesebb körben a Középbirodalom korában tisztelték, amikor a birodalmi istenek között tartották számon. A 13. és 17. dinasztia korában nevét még uralkodók is felvették. Hasonlóan közismert lett azonban a görög-római időszakban, amikor szent állata a nílusi jelenetek elengedhetetlen tartozéka lett.
Az egyiptomi mitológia szerint Szobek istennek, a „viz urának" volt köszönhető a bőség és a termékenység, a Nílus kiáradását elősegítő tevékenysége miatt. Másrészt a krokodiltól kölcsönzött félelmetes tulajdonságaival védelmezte az isteneket és embereket. Ezért ábrázoltatta például magát III. Amenhotep fáraó (18. dinasztia) Szobek isten társaságában. A fáraó hadseregének a védelmezője is volt. Ebben a szerepében fején ureusszal jelent meg. Máskor a Napisten és Ozirisz ellenségének tartották. Ilyen környezetben öltötte fel krokodil alakját Széth isten, akit az edfui templom falán Hórusz isten ebben a formájában döfött le. Ennek ellenére Szobek-Ré formában a Napistennel azonosították, és ilyenkor krokodil fején napkoronggal ábrázolták. Szintén egybeolvadhatott Amonnal, Minnel, Honszuval és Hórusszal. Sólyomfejes krokodil alakban, fején a kettős koronával jelentítették meg ebben az aspektusban. Pozitív szerepében az erő és hatalom megtestesitője volt, aki szimbolizálhatta az idő múlását és a Nilus áradását. Aki a bajt okozta, orvosolni is tudta, és így papjai révén gyógyító istenként is működött.
Megtalálható a túlvilági istenek között is, és lakhelye ott „Bahu ura" címe alapján a Keleti hegyen lehetett. Előfordul, hogy a napbárkán ő az, aki ledöfi Apophisz kigyót.
Fő kultuszhelyei a Fájum oázis központjában, Arszinoé/Krokodilopoliszban (ma: Medinet el Fayoum) és Kom Ombóban voltak. Mindkét helyen nyüzsögtek a krokodilok. Arszinoé város neve ezért is lett „Krokodilváros". Nagy hírnek örvendett itt az a templomi tó, melyben a szent krokodilokat tartották. A látogatók rendszeresen elvitték nekik ételmaradékaikat, melyekkel gondozó-papjaik annyira megtömték őket, hogy a szájuk kinyitását is ők végezték. Egyes szent állatok fejére még fülbevaló karikát is illesztettek. Hasonló megbecsülésben volt részük Szoknopaiou Nészoszban, ahol a „tó ura" címet viselték. De Szobek volt „Tebtünisz ura" is, Umm el-Baragátban – a szintén fajumbeli Tebtüniszben. A kultuszközpontok környékén a Késői Kortól állattemetőket is létesítettek, ahol nagy mennyiségben temették el a legkülönbözőbb korú mumifikált krokodilokat. Sőt, krokodilmúmiát vagy tojást emberi sírokban is találtak.
Egy másik késői kori jelenség az istenek párba vagy családba sorolása. Így lett felesége „Szobektet, a nagy úrnő", aki valójában neve nőneművé alakított formája. Medinet el-Fajumban az aratás istennőjét, Renenutetet tartották feleségének, Kom Ombóban Hathor és Honszu alkotott vele családot. Ünnepét Khoiak 4. napján ülték.
Szintén késői történet szól egy olyan esetről, melyben a négy Hórusz-fiút hálóval fogságba ejtette, amikor a Nílus vizén egy lótuszbimbóban kiemelkedtek.
 
© Győry Hedvig
 
 
 

 

Szépművészeti Múzeum Ozírisz földjén

A budapesti Szépművészeti Múzeum egyiptomi programja