Birkózás
 
 
A küzdősportok között az ábrázolások alapján igen népszerű volt a birkózás, melynek számos fogását megörökítették a sírokban, tempomokban, és osztrakonokon is feltűnik. Az Óbirodalom korában az ifjú Akhethotep és barátjának hat jellegzetes mozdulatból álló sorozatát találjuk Ptahhotep sírjában, melyek a szabadfogású birkózásra emlékeztetnek, de a meccs végig állva történik, a földre fektetés mozzanata nélkül. A képek mintha lassított felvétel kockái lennének. A fiúk semmilyen ruhát nem viseltek.
Lényegesen többször festették le a birkózókat a középbirodalmi sírokban – különösen Beni Haszánban, a nomoszkormányzók sírjaban volt népszerű téma. I. Baqetnél (BH29) a korábbról ismert 6 elem látható, amit sporttörténészek gyakorló fogásokként értékelnek, Amenemhatnál (BH2) 59 párt, I. Khetinél (BH17) pedig 122 párt örökítettek így meg. Még ennél is több, 219 párt számoltak meg III. Baqet sziklasírjának (BH15) a falán. És mindegyik mást és más helyzetet ábrázol. A bonyolult mozdulatok, fogások során összeolvadó testeket a két birkózó tagjainak különböző testszínével tették érthetővé. A jelenetsor katonai tevékenységhez kapcsolódik, ami azt jelzi, hogy a kiképzés részeként űzték. A ruházatot jellemzően egy öv jelentette. III. Baqet 6 sorban megfestett képeit 5 fázisra lehet osztani. Olyan, mintha egy meccs képkockái lennének egymás mellé kimerevítve. A szabályokról, a győzelem kritériumáról azonban nem sokat árulnak el. Kheti sírjának kurzív hieroglif feliratai sem segítenek ebben, mivel azok inkább csak hangulati aláfestéssel szolgálnak, mint a „Szívedet megríkatom, és félelmmel töltöm el", „Mindjárt elkapom a lábad".
Az Újbirodalom korában ismét kevesebb a birkózási jelenet, továbbra is a katonákhoz kötődik, de szokásos szoknyájukban vannak, és gyakran megfigyelhető közöttük az idegen, akit az egyiptomi legyőz. Az ábrázolások elhelyezése is arra mutat, hogy a győzelem hangsúlyozására jelenítették meg, pl. II. Meriré amarnai sírjában Ehnaton trónja előtt, vagy Medinet Habuban a megjelenések ablak alatt. Itt már a földön fekszik a vesztes, ami utalhat a szabályok változására, de elképzelhető, hogy egy új birkózási formát, a pancratiohoz hasonló típus létrejöttét dokumentálja.
Egy másik változás a núbiai birkózók megjelenése a képeken. Ez annyira jellemző lehetett, hogy Tjanuni sírjában (TT74) mintegy hadijelvényt vitték a két núbiai birkózó képét a katonák – egyes feltételezések szerint mint drukkerek, egy meccsre. A núbiai adók átadását is kísérte a núbiaik meccse – akik úgy tűnik, hogy egy másfajta technikával és öltözetben küzdöttek. Ezt a mai nuba birkózással, vagy annak az ősével azonosítják.
A katonai edzésen és ceremoniális meg alkalmi versenyeken kívül a ramesszida korban élt Amenmessze sírjának (TT19) egy jelenete alapján felmerült annak a gyanúja, hogy a halotti szertartások, vagy emlékünnepeknek is részét képezhették a birkózó meccsek, ott ugyanis III. Thutmoszisz fáraó szobra előtt ábrázoltak egy meccset. Ebben az esetben a legkorábbi halotti játékot látjuk itt.
 
© Győry Hedvig