Csattogtató

Az énekhez, tánchoz nagyon korán elkezdtek az emberek különböző zajkeltő eszközöket, hangszereket, használni, köztük olyanokat, melyekkel csattogó hangot hallattak. Ennek legegyszerűbb módja, a mindig kéznél levő tenyér összeütése, vagyis a tapsolásra (mAH, a.wj) történő tánc volt. A szokás mind a mai napig él, olyannyira, hogy saját neve van a „kaf“. Érdekes, hogy amikor az ókori egyiptomiak a kórus számára adták meg a tapssal a taktust, arra külön szót, a xn-t használták.Már külső eszközt vettek igénybe, amikor bottal csattogtattak, ami lehetett egyszerűen a földről felkapott faág, vagy kifejezetten erre a célra előkészített eszköz. Az egyszerű vagy bumeráng formájú botok alkalmazását a Nagada kori edények festett mintái között is megtaláljuk már.

A hangszer továbbfejlesztett változatai az Óbirodalom korától néha állatfejjel díszítve tűnnek fel, vagy kézfejben végződő kar formában lettek kialakítva. A kar alakú, enyhén íves csattogtatók kb. 30 cm hosszúak voltak, és a Középbirodalom korában jelentek meg. Középbirodalom idején jellemzővé válnak a kezek. Párosával használták őket. Mentuhotep (11. dinasztia) uralkodása alatt tudjuk, hogy a „Völgy Szép ünnepén” ezzel az idiofon hangszerrel biztosították az ünnepi zenét a táncosok számára.

Az újbirodalmi három részes csattogtató a kéz-páros továbbfejlesztett változata. Ennél egy közös lécre erősítették fel a két oldalsó csattogó lemezt.Más irányú átalakulást mutat a krotalon (fémkorong-pár, cintányér / DnDn). Ennek kimélyítését és lerövidülését követően a kasztanyetta (xnw n-a) is kifejlődött. A legkorábbi kasztanyetta jelen ismereteink szerint III. Amenhotep fáraó luxori templomának a falán látható, az Opet ünnep ábrázolásában. Tutankhamon sírjában Teje nevével ellátott példányt találtak.

A fejlődés egy másik irányát az ütőpálcák képviselik: a pálca egyik végébe fúrt lyukon áthúzott kötél segítségével rögzítették egymáshoz a botokat. Az archaikus korban még kb. 30 cm hosszú darabok a késői korokra kb. 8 cm-re rövidültek, és hangzásuk a kasztanyettáéhoz hasonlóvá vált. A későbbiekben mintha eltűntek volna ezek a „skandáló-pálcák”.

© Győry Hedvig