Botvívás
Az újbirodalmi emlékeken a birkózás mellett gyakran látni botvívó-jeleneteket is. Éppúgy ott vannak III. Thotmesz szobra előtt Amenmessze sírjában (TT19), mint Ehnaton trónusa előtt Tell el-Amarnában, vagy III. Ramszesz halotti templomának a falán, de Tjanuni (TT74) felvonuló núbiai harcosai is botokkal vannak felszerelve. Botvívást önmagában is ábrázoltak.
Tutanhamon sírja több eredeti vívóbotot megőrzött, így pontos képünk van erről az eszközről: kb. 1 méter hosszú, alsó végén gyakran kiszélesedik, hogy elősegítse a biztosabb fogást, és néha kosárszerű résszel szerelték fel, amely a kezet védte az ütésektől. A másik végét esetenként fémmel erősítették meg. A régimódi botokról mindez hiányzott, és végük begörbült vagy gombban végződött. Mindössze egy olyan hosszú példányról tudunk, amelyet két kézzel kellett fogni, ahogy a 20. századi botvívók tették.
Az ábrázolások elemzése alapján arra a következtetésre jutottak, hogy párviadalban a közönséget meghajlással üdvözölték, majd a botok keresztezésével kezdték a küzdelmet. Gyors mozdulatokkal vívtak – vágtak és nem szúrtak. A módszert talán a szablyavíváshoz lehet leginkább hasonlítani. Védekezésként egy pajzsszerű falapot használhattak, amit a botvívók a karjukhoz rögzítettek, vagy talán bőrből való pántokkal tekerték be a homlokukat és az állukat. Máskor mindkét kezükben egy-egy botot tartottak. A párviadalt vívók ruházatuk alapján katonák voltak.
A párviadalok a templomokban a vallási szertartások egy-egy elemét képviselték. Kheruef sírjában (TT192) például, II. Ramszesz fáraó 3. szed ünnepén papiruszszárral vívtak, mialatt mások a dzsed–oszlopot állították fel. A harcosok egyik csoportját a “Pe emberei”, a másikat a “Dep emberei” felirattal látták el, ami az ősi butói kultuszkörhöz kapcsolja őket, és feltehetően Hórusz isten harcát idézi. Honszu sírjában (TT31) viszont Montu isten felvonulási bárkáján, a kabin tetején folyik a botvívás. Hérodotosz (II.63) Paprémisz városában jegyzett fel hasonlót, és ilyenre utal a dramatikus Ramesszeum papirusz is. Itt a szöveg gyökerei a Piramisszövegekig nyúlnak vissza.